Psycho

Olomoucké Divadlo Tramtarie uvede naposledny svůj horor Psycho. Představení mělo premiéru v říjnu 2014 v režii Hany Mikoláškové, umělecké šéfky Městského divadla ve Zlíně. Má za sebou 31 repríz. Ta poslední se uskuteční v sobotu 24. června v 19.30 hodin.

Derniérou Psycha se také Divadlo Tramtarie definitivně loučí s dlouholetým hercem Janem Konopčíkem, který odchází z divadelní branže a bude působit v jiném oboru. Jan Konopčík hraje hlavní postavu Normana Batese, majitele zapadlého motelu u cesty, kde celá hororová zápletka začíná i končí. I kvůli odchodu Jana Konopčíka přistoupilo Divadlo Tramtarie k derniéře Psycha. „Honzův Norman Bates je natolik osobitý, že kdybychom ho chtěli nahradit jiným hercem, už to nebude to pravé ořechové. Proto jsme přistoupili k derniéře, přestože na Psycho stále diváci chodí a na repertoáru by se jistě udrželo i celou příští sezonu,“ říká Petra Němečková, ředitelka divadla.

Jan Konopčík působil v Divadle Tramtarie téměř od jeho počátků, od roku 2006. Ztvárnil nespočet zajímavých větších, či menších rolí. Mezi ty nejvýraznější bezesporu patří právě Norman Bates v horou Psycho. Určitě ale nelze nezmínit i další postavy, například zmatený striptér v komedii Druhý život Veroniky, Chick v Pěně dní nebo obchodník se zbraněmi v komedii Děkujeme, že zde kouříte! Jan Konopčík byl tak výrazným představitelem pohádkových postav, od Pračlovíčka, Kluka z plakátu až po Mašinfíru v Pohádkách o mašinkách.

Anotace Psycha

Marion ujíždí s padesáti tisíci dolary v kabelce a plánem na lepší život! Je již dlouho na cestě, když v dálce zahlédne blikající nápis starého motelu. Motelu Normana Batese a jeho matky… hororová klasika na divadle, pocta mistrovi filmového napětí Alfredovi Hitchcockovi!

Cti otce svého i matku svou. Nebo jinak: jsme takoví, jaké nás stvořili naši rodiče. Ale jak dlouho musí člověk platit dluhy po rodičích? Kdy se může konečně postavit na vlastní nohy? A můžete na světě vůbec někomu věřit, když vás rodiče zklamou?

Obsah

Když Marion Craneová ujíždí po dálnici s padesáti tisíci dolary v kabelce, má štěstí na dosah ruky. Brzy se provdá za muže, kterého miluje, a začne nový život v malém městečku Fairvalley, kde ji nikdo nezná. Do cíle zbývá jen deset mil. Pak se rozhodne přespat v motelu Normana Batese.

Když Norman Bates uvidí tu zmoklou a unavenou dívku, má pocit, že se naplnily jeho nejtajnější sny. Krásná a chytrá cizinka mu rozumí, směje se a poslouchá. Dokud se do toho nevloží alkohol a jeho žárlivá matka. A pak ten její nůž.

Po nezvěstné Marion pátrá její sestra Lila, milovaný Sam, detektiv Arbogast i místní šerif. Budou mít štěstí? Ve skříních ožívají zapomenutí kostlivci. Hladinu bezedných mokřin za Batesovým motelem něco zčeřilo. Noční můra začíná…

Divadelní thriller o lásce a žárlivosti až za hrob. Pocta všem nesmrtelným šílencům, kteří milují své matky a chybí jim táta. Vždyť všichni jsme milovali své rodiče a někdy se chováme jako blázni.

O inscenaci

Divadlo Tramtarie zařadilo Psycho na repertoár v rámci své stěžejní dramaturgické linie – uvádění autorských literárních, filmových a komiksových adaptací, ve které už uvedlo slavné tituly jako R.U.R., Růže pro Algernon, Pěnu dní nebo nejnověji Annu Kareninu.

Inscenace vznikla pod vedením zkušené režisérky Hany Mikoláškové, která v současnosti působí jako umělecká vedoucí Městského divadla ve Zlíně.

Ačkoliv je inscenace Psycho divadelní adaptací stejnojmenného hororového románu Roberta Blocha, značným inspiračním zdrojem je pochopitelně také o mnoho slavnější filmová verze z roku 1960. Režisérem legendárního snímku nebyl nikdo jiný než geniální filmař a vizionář Alfred Hitchcock, který do hlavní role psychicky narušeného Normana Batese tehdy obsadil mladého Anthonyho Perkinse.

„V tom příběhu se ale skrývá víc, než jen napínavá zápletka. Pro mě je spíš tématem to, co stojí za všemi těmi hrůzami. Tedy vztah k chybějícím rodičům, láska a závislost na straně jedné a touha po samostatnosti a vlastní tváři na straně druhé. Je to taková hra věnovaná všem, kteří se z nějakého důvodu nedokázali vyrovnat se ztrátou rodičů a doživotně je to poznamenalo,“ říká režisérka Hana Mikolášková o tramtarijní inscenaci.

There are no comments yet.

Napsat komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked (*).